недеља, 5. фебруар 2012.

Mala škola vožnje

Ludak za volanom!

Nema me, pa nema. Na blogu se uhvatila paučina. Prekršio sam sva obećanja. Priznajem, kriv sam. Idem u ćošak da se stidim 5 minuta.
(5 minutes later)
Ok, to je bilo delotvorno :).
Elem, ovih dana sam se po ko zna koji put u životu uverio da bi za sve nas bilo dobro da se veliki broj vozača vrati u auto škole. Dobro bi bilo za njih, da se podsete nekih stvari (ako su ih uopšte nekada naučili), a i za nas ostale, da ne bismo bili glineni golubovi na putevima.
Evo malog podsetnika za vožnju po ovakvom (zimskom hladnom snežnom ledenom maglovitom) vremenu:
  • Prvo i osnovno - nemojte sedati za volan ako ne znate da vozite po klizavim kolovozima. Bolje koristite neki drugi prevoz ili neka vas neko drugi vozi ili idite peške. Nije sramota, a poštedećete nervoze (ili nečeg još goreg) i sebe i druge učesnike u saobraćaju.
  • Drugo - imate li zimske gume? Na pogonskim točkovima su obavezne, a bilo bi poželjno i da ih imate na sva četiri točka. Verujte mi na reč, kad sam vozio sa letnjim gumama nije prošla nijedna vožnja (ma koliko ja bio iskusan i pažljiv) a da se auto nije okrenuo bar jednom bar za 90 stepeni. Sa zimskim gumama mi se to ama baš nikad nije desilo. Ako idete u planine (gde i te kako ima zime), razmislite i o kupovini lanaca. Lako se nameštaju, samo treba da probate par puta dok ne uvežbate.
Imate dobre gume i odlučili ste da sami vozite? Da pogledamo šta nam je sledeće na listi:
  • Pre vožnje uključite ventilaciju na maksimum, očistite stakla od snega i leda spolja i sačekajte da se odmagle iznutra.
  • Smatrate da nema poente čistiti zadnje staklo? Varate se. Kao prvo, više je nego poželjno da koristite unutrašnji retrovizor. Kao drugo, svaki dobar vozač zna da nije bitno pratiti i predviđati samo akcije vozila koje je neposredno ispred, već i onog koji je dva mesta ispred. Ako ne očistite zadnje staklo, uskraćujete mogućnost onom iza vas da primeti na vreme šta radi onaj ispred vas. I eto lančanog sudara u najavi.
  • Stakla očišćena? Retrovizori podešeni? Vežite pojas! Sad možemo da krenemo... bar se nadamo...
  • Ako je auto zaglavljen u snegu i točkovi proklizavaju (šlajfuju, da upotrebim lepu srpsku reč :)), dodavanje gasa do daske neće pomoći, već će vas samo ukopati još više. Pokušajte sa "klackalicom". Ubacite u prvu brzinu, pokušajte da krenete napred, pa pritisnite kvačilo i pustite da se auto vrati malo nazad, pa onda opet napred, nazad, napred, nazad... Ako ovo pravilno radite auto će praviti sve veće oscilacije i na kraju ćete se pokrenuti.
  • Ako vam ovo deluje komplikovano, pokušajte sa čišćenjem snega (ja nabavio plastičnu lopatu koja mi stalno stoji u gepeku) ili postavite ispod točkova bilo šta što će povećati trenje (patosnice iz kola, granje, zemlju...). Ako koristite patosnice, bilo bi dobro da ih dovoljno dugačkim kanapom vežete za neki deo na automobilu. Tako ćete moći da pokrenete auto i da pobegnete nekoliko metara van rizične zaleđene zone bez stajanja, a patosnice će vas pratiti. Isto važi i ako se zaglavite u pesku Sahare, ali o tome u nekom drugom postu :).
  • UKLJUČITE SVETLA!!! Ne poziciona, već oborena (kratka) svetla! Ako vas vozač automobila koji ide u susret bude gađao kamenom, to je zato što niste uključili svetla i zato što sam taj vozač bio ja! Zakon očigledno nije dovoljan. Nekim ljudima ne treba policija, već psihijatar! Nije bitna kazna i zakon, već činjenica da se automobil jednostavno ne vidi ako nisu uključena svetla kada je kiša, sneg, sumrak, noć, magla... To što vi vidite bez svetla ne znači da drugi vide vas!
Čestitam, krenuli ste! :) Sad da vidimo šta nam je činiti tokom vožnje... 
  • Ono što važi u svako doba godine, dana i noći - držite dovoljno rastojanje od vozila ispred vas. Po klizavom putu povećajte to rastojanje bar za 50%. Nikad se ne zna šta će onaj ispred da uradi i da li će zbog nečega da naglo zakoči. To pogotovo važi za magistralne puteve i naseljena mesta. Šta znači "dovoljno rastojanje"? To je stvar lične procene zasnovane na iskustvu. Rastojanje i brzina kojom se krećete su povezani i ne možete proceniti jedno bez svesti o drugom.
  • Postoji neko nepisano pravilo koje kaže da rastojanje u metrima treba da bude veće ili jednako brzini u km/h. Dakle, ako vozite magistralnim putem 80 km/h, držite rastojanje od oko 80-100 metara. Kako da znate šta je 100 metara? Videli ste one bele plastične stubiće pored puta? Razmak između dva stuba je 50 metara. Koristite ih za procenu rastojanja.
  • Drugo pravilo kaže - ako pretpostavite da će vozilo ispred vas da zakoči u mestu, treba da imate 3 sekunde da trenutnom brzinom stignete do tog mesta. Dakle, kad vozilo ispred vas prođe recimo pored nekog znaka, počnite da brojite sekunde dok ne stignete do tog znaka. Ako vam treba 3 sekunde ili više, držite dovoljno rastojanje.
  • Kad su putevi klizavi, kad god možete kočite motorom. Ubacite u niži stepen prenosa (u manju "brzinu", što kaže narod), pustite gas i auto će sam usporiti. Ovako nema opasnosti od proklizavanja. Iz iskustva znam da je sasvim izvodljivo stići od Beograda do Lazarevca skoro bez korišćenja kočnice. Ali naravno, gledajte u retrovizor. Ako ima nekoga iza vas, onda bar pipnite kočnicu jednom-dvaput, da mu date do znanja da usporavate.
  • Ako vozite auto bez ABS sistema, nikada ne pritiskajte kočnicu svom snagom do kraja. Umesto toga pokušajte da simulirate ABS tako što ćete naizmenično pritiskati i otpuštati kočnicu. Tako ćete sprečiti proklizavanje i zadržaćete kontrolu nad vozilom.
  • U svakom slučaju, ako planirate da kočite tamo gde se to od vas ne bi očekivalo (magistralni put, recimo), upozorite vozača iza vas stop-svetlima tako što ćete nekoliko puta pritisnuti i pustiti kočnicu.
  • Ako ne planirate da pretičete taj kamion ispred vas, udaljite se od njega 20-30 metara i dozvolite onome iza da izvrši preticanje prvo vas, da se vrati u svoju traku ako je to potrebno, a onda da pretekne i kamion. Ako se "zalepite" uz kamion, vozač iza vas neće moći da se vrati u traku u slučaju da mu neko vozilo naiđe u susret i trebaće mu bar dve sekunde više da izvrši preticanje.
  • Preticanje započnite u nižem stepenu prenosa (tj. na većem broju obrtaja). Nije pametno krenuti u preticanje u petoj brzini. Trebaće vam mnooogo više vremena. Naravno, ovo ne važi ako vam je trenutna brzina 100-120 km/h. Onda slobodno vozite u petoj :).
  • Ako automobil počne da proklizava i da se zanosi u krivini, treba da uradite sledeće: Ne dirajte kočnicu ni kvačilo! Pustite gas! Ostavite menjač u brzini! Volan okrećite u suprotnom smeru od onog u kome auto želi da se okrene. Kad počne da se vraća u željeni pravac, vratite volan u početni položaj (ili po potrebi izvršite kompenzaciju okretanjem u drugu stranu). Ako u panici refleksno zgazite kočnicu, ne gine vam gubljenje kontrole nad vozilom i "vrteška".
I još nekoliko saveta. Mislio sam da se ove stvari podrazumevaju, ali iz dana u dan se srećem sa vozačima koji to demantuju.
Ovo je lakše uraditi nego što mislite
  • Detetu je mesto pozadi, u sedištu posebno napravljenom za decu! To što dete "voli" da se vozi napred ili da stoji između sedišta je problem deteta. Vaše je da budete pre svega normalni, a onda da budete i dobar roditelj i vozač i da dete stavite tamo gde mu je mesto. Ne, nije bezbedno da sedite pozadi i da dete držite u rukama! Pogledajte na Youtube-u snimke sa crash testa šta se dešava sa decom koja nisu smeštena u adekvatna sedišta. Vrhunac idiotizma je dostigla gospođa iz Lazarevca kojoj je u džipu tokom vožnje dete bilo na onoj plastici ispod šoferšajbne.
  • Pravilo desne strane znači da na raskrsnici na kojoj nema saobraćajnih znakova ni semafora treba da propustite vozilo koje vam dolazi sa desne strane. Raskrsnica je mesto gde se ukršta 2 ili više puteva. Desna strana je ona strana gde vam se nalazi radio u kolima. Ako ste kupili automobil u Velikoj Britaniji, desna strana je ona na kojoj se nalaze vrata kroz koja ste ušli u auto.
  • Ako ipak postoje saobraćajni znakovi, onaj crveno-žuti trougao okrenut naopačke znači da treba da propustite vozilo koje se kreće putem na koji nailazite.
  • Ako je ograničenje na putu 80 km/h a pri tome je put suv, prohodan i nalazite se na čelu kolone, prilično iritira kad vozite 70 km/h ili sporije. Ako već vozite 70, kad primetite policiju nema potrebe da usporavate na 50. Radar je napravljen tako da brzinu od 80 km/h ispisuje kao "80" a ne kao "180". Takođe, saobraćajni policajac je napravljen tako da može da vam piše kakvu god hoće prijavu bez obzira na to da li ste zaista napravili prekršaj ili ne. Nemojte usporavati bez potrebe. To nervira!
  • Kada prođete patrolu saobraćajne policije, budite solidarni i "blickanjem" upozorite vozače koji vam dolaze u susret. Isto uradite i ako ste prošli mesto saobraćajnog udesa ili bilo koje mesto gde se nalazi neka prepreka (ili zaustavljena vozila) na putu.
  • Maksimalna doza alkohola sa kojom treba da sednete za volan je 0.0 promila. Ako planirate da vozite još nekog i da budete odgovorni za još nečiji život, onda je to još manje.
  • Vi ste odgovorni za svoje putnike. Vaša odgovornost je da svi vežu sigurnosne pojaseve. Ako se vozite sa mnom, nemojte da vam dvaput to tražim, ići ćete peške. Nije dovoljno da samo pridržavate pojas, "u slučaju da nas policija vidi". Pojas ne vezujete zbog policije već zbog bezbednosti! Ako razmišljate u stilu "ne treba mi pojas dok se vozim po gradu", podsetite me da naglo zakočim pri brzini od recimo 20 km/h sledeći put kad se budete vozili sa mnom. Ako uspete da ostanete zalepljeni za naslon, odmah sečem sve pojaseve u kolima i javno priznajem da sam glup i paranoičan.
  • Parking mesta su obeležena linijama između kojih je potrebno parkirati vozilo. "Između" podrazumeva da se jedna linija nalazi ispred, a njoj susedna linija iza vašeg vozila. Ako je parking napravljen pod uglom od 90 stepeni u odnosu na put, to znači da jedna linija treba da bude levo, a druga desno od automobila. Ako se u bilo kom slučaju linija (ili bar jedan njen deo) nalazi ispod vozila, to nije dobro. Očekujte da vam se ključem ili metalnim novcem "potpišem" na auto ili da vam polomim brisač ukoliko ste tako zauzeli dva mesta i sprečili me da se tu parkiram. Isto očekujte i ako se parkirate na trotoaru tako da ne mogu da se provučem između vašeg vozila i zida.
  • Što se mene tiče, slobodno telefonirajte dok vozite, ako ste u stanju da održite istu brzinu i da reagujete na isti način kao i bez telefona. Ako telefoniranje podrazumeva da morate da smanjite brzinu za 20 km/h i da vam treba 14 sekundi da skrenete u sporednu ulicu, ostavite razgovor za kasnije.
  • Svetla za maglu služe za korišćenje po magli i po jakoj kiši i snegu, kada je vidljivost drastično smanjena. Isto važi i za prednja i za zadnja svetla. Kada je lepo vreme (dan ili noć, nebitno), svetla za maglu nisu potrebna. Neću da podsećam na kazne koje vam ionako niko neće pisati. Bitno je to da svetla za maglu smetaju onima koji vam dolaze u susret (tj. koji voze iza vas ako ste uključili zadnja svetla). Ako ih koristite kad to nije potrebno, niste cool i frajeri, već ste seljačine. Razliku između seljaka i seljačine shvatite sami.
  • Duga svetla služe za osvetljavanje puta van naseljenog mesta, noću, u slučaju kada vam nijedno vozilo ne ide u susret. Ako ovi uslovi nisu ispunjeni (istovremeno), isključite duga svetla.
  • Nemojte raditi ono što ne znate. Ako zbog sopstvene gluposti i nesposobnosti napravite udes na Gazeli, u Kneza Miloša ili kod Sajma, paralisaćete saobraćaj u krugu od 2 kilometra. Unapred vas mrzim zbog toga!
  • Svoje cenjene pikavce zadržite u svojim kolima (recimo u pepeljari koja je i predviđena za to). Ako baš imate neodoljivu potrebu da ih izbacite kroz prozor, uradite to kad se nijedno vozilo ne nalazi iza vas. Isto važi i za ostalo smeće. Ako ste dovoljno "kulturni" da izbacujete cigare i papire kroz prozor, onaj u kolima iza vas će da se iznervira. Onaj na motociklu će možda da pogine.
  • Spoljašnji retrovizori nisu greška u dizajnu, već su namerno stavljeni na automobil u procesu proizvodnje. Služe da se gleda u njih. Ovo je posebno važno pre nego što započnete preticanje, promenu trake ili uključivanje u saobraćaj. Koristite ih. Uvek.
  • Ako vozite autoputem, koristite desnu traku! Leva traka je za bržu vožnju. Nije mi problem da pretičem sa desne strane, al' neću! Ako si sporiji, skloni se!
  • I pošto više nemam snage da kucam recepte za lečenje svih gluposti (a spisak je neograničen, to već znamo), imam još samo dve molbe. Prva - ako ne znate da vozite, nemojte da vozite! Isto važi i ako mislite da znate da vozite al' ne mislite dobro. Druga - ako već hoćete da poginete, nema potrebe da sedate u auto. Skokovi sa Brankovog mosta su besplatni a i tako nećete napraviti nikakvu materijalnu štetu niti ćete ugroziti tuđe živote. Sad imate i novi most u Beogradu, vredi ga isprobati. I treća molba kao posledica ove druge - ako već skačete sa mosta, uradite to odmah, nemojte blokirati saobraćaj sat vremena.
Iskreno vaš,
Vozač.

P.S.
Ako ste se prepoznali bilo gde, imate od mene besplatne savete putem e-maila, a možemo i da se dogovorimo za privatne praktične časove po povoljnoj ceni (u vašem automobilu, naravno).

3 коментара:

  1. objektivni, nervne celije se ne obnavljaju - menjaj prevozno sredstvo, lakse je nego ljude..
    p.s. bajs rulez 24/7/365 ;)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. GSP bojkotujem zbog bezobrazno visokih cena i niskog kvaliteta, a bajs nikako da osposobim, već 2 godine mi stoji ispod tone prašine... Moraću da se pozabavim time čim dođe lepše vreme.
      Do tada po gradu koristim noge, osim kad idem preko reke. U tom slučaju ipak krenem kolima.
      Hvala na savetu. Stay tuned :)

      Избриши
  2. Mada uvek i uvek preporučujem hodanje/trčanje kao način kretanja, razumem da mnogima na temperaturi ispod -10C to nije opcija. Ali onda radije glasam z GSP, koji ima svoje mane, pre nego za pravljenje kolapsa velikim brojem automobila na putu. Auto - samo kad je neophodno.

    ОдговориИзбриши